کوانتوم دستیار هوشمند معامله گران در مدیریت سبد است. کوانتوم سبد را بر اساس استراتژی مدیریت میکند. به این معنا که برای شناسایی وضعیت ورود و خروج، تعیین حد ضرر و تعیین وزن نمادها از «استراتژی» تبعیت می کند. کوانتوم لیستی از استراتژی ها را برای سلایق مختلف آماده کرده است که کاربر با تکمیل «پروفایل معاملاتی» خود به کوانتوم کمک میکند تا استراتژی متناسب کاربر را شناسایی و در مدیریت سبد استفاده کند.
به این ترتیب کابر کوانتوم به جای جستجو، فیلترنویسی، تحلیل و صرف کلی زمان برای شناسایی نمادهای مستعد رشد و موقعیت های مناسب خرید، کافیست پیشنهادهای محدود کوانتوم را بررسی و بر اساس پیشنهادهای کوانتوم، سبد خود را هوشمندانه مدیریت کند.
به علاوه اینکه استراتژی، بر اساس فیلترهای مشخص شده، در صورت نوسان سهم، هشدار های لازم برای بررسی خروج را نیز صادر می کند و به سیو سود به هنگام به کاربر کمک میکند. در نتیجه با خروج از سهمی که به اهداف خود رسیده است و ورود به سهمی که ابتدای مسیر صعود خود است، بازدهی سبد چندین برابر افزایش می یابد.
نکته خیلی مهم در مدیریت سبد تعیین وزن نماد ها در سبد است. یکی از شیوه های مدیریت سبد، خرید مساوی از نمادها و تقسیم مساوی سرمایه رو همه نمادهاست ولی گزارش های بک تست نشان میدهد این شیوه با اینکه ریسک را کم میکند ولی سود را هم کم می کند. ولی اگر بدانیم نمادی حرکت سریعتر دارد و زودتر به رشد میکند با خرید بیشتر و افزایش وزن نماد در سبد میتوانیم سود بیشتری کسب کنیم. گزارش بک تست نشان میدهد، استراتژیهای کوانتوم در وزن دهی نمادها در زمان خرید سهم، موفقیت بسیار بالایی در افزایش سود سود سبد دارد.
نحوه دریافت پیشنهادات در کوانتوم
گام اول؛ پروفایل معاملاتی
کوانتوم پیشنهادات را بر اساس استراتژی ارائه میدهد و برای انتخاب استراتژی مناسب هر کاربر، باید شرایط معامله گری کاربر را بشناسد. برای این منظور لازم است کاربر پروفایل معاملاتی را تکمیل کند و شرایط خود را برای نرم افزار تشریح کند. از مهمترین فاکتورهای نرم افزار برای انتخاب استراتژی نیاز دارد، مشخص بودن حد سود و حد زیان کاربر است. نرم افزار با در نظر گرفتن حد ضرر کاربر، استراتژی هایی را بکار میگیرد که حد ضرر آنها کمتر مساوی حد ضرر کاربر باشد. از طرفی با مشخص شدن انتظار سودآوری (میزان سود در بازه زمانی) توسط کاربر، استراتژی ای انتخاب می شود که در گزارش های بکتست، به صورت میانگین، توانسته باشد این نرخ سود را محقق کند. بدیهی است که این مسئله هیچ ضمانتی برای سودآوری ایجاد نمیکند ولی ما از استراتژی هایی از تحقق این سود ناتوان هستند دور میکند.
با مشخص شدن پروفایل معاملاتی، استراتژی کتناسب کاربر توسط نرم افزار مشخص می شود و سبد ساخته می شود. در واقع هویت هر سبد در کوانتوم به استراتژی آن است و بدون استراتژی، سبد مدیریت سبد معنا ندارد و اولین برای مدیریت سبد، مشخص شدن استراتژی است.
گام دوم؛ نقدینگی
کوانتوم برای مدیریت بهینه سبد و افزایش سودآوری، وزن هر نماد در هنگام خرید را مشخص می کند. بدیهی است خرید مساوی از پیشنهادات مستعد رشد سود کمتری نسبت به خرید هوشمندانه دارد. یک معامله گر هوشمند نمادهای اماده حرکت را بیشتر میخرد و وزن بیشتری در سبد به آنها میدهد.
بر این اساس کوانتوم در هر لحظه، پیشنهادات خرید را وزن دهی می کند و حجم خرید را برای هر پیشنهاد مشخص کند. لازمه این مسئله این است که مقدار پول نقد یا نقدینگی یا قدرت خرید مشخص باشد. در واقع کوانتوم برای نقدینگی، سبد پیشنهاد میدهد. در هر لحظه برای نقدینگی، تعداد محدودی از نمادها پیشنهاد می شود و مقدار خرید هم پیشنهاد هم مشخص می شود. بنابراین گام دوم برای رسیدن به پیشنهادات هوشمند کوانتوم، مشخص کردن نقدینگی است. البته به صورت پیش فرض جهت سهولت دسترسی کاربر مبلغ 5 میلیون تومان نقدینگی برای سبد فرض می شود که کاربر به سادگی میتواند آن را افزایش دهد.
گام سوم؛ تشکیل سبد
بعد از مشخص شدن استراتژی و میزان نقدینگی، کاربر می تواند موجودی سهام فعلی را در نرم افزار کوانتوم مشخص کند تا از پیشنهادات فروش و هشدارهای احتیاطی نرم افزار برای نمادهای سبد خود مطلع شود. نکته مهم در این مرحله این است که سیگنال فروش فقط و فقط برای نمادهای موجود در سبد ارائه می شود. بنابراین مشخص شدن نمادها برای دریافت سیگنال فروش اهمیت دارد. از طرفی با مشخص بودن نمادها، گزارش وضعیت و میزان سوددهی سبد هم توسط کوانتوم مشخص می شود.
در تصویر زیر نمایی از سبد سهام در نرم افزار کوانتوم نمایش داده شده است. در این تصویر آیکون های مختلف و کارکرد آنها مشخص شده است.
برای آشنایی بیشتر با این صفحه و عملکرد آن به راهنمای سبد سهام در نرم افزار کوانتوم مراجعه نمایید.
گام چهارم؛ مدیریت پیشنهادات
انتظار به سر رسید. زمان شکار سهم های طلایی است. در قسمت پیشنهادات میتوانید پیشنهادات خرید و فروش را مشاهده نمایید. پیشنهادات خرید به رنگ سبز و پیشنهادات فروش به رنگ قرمز نمایش داده می شوند. هر پیشنهاد دو گزینه برای انتخاب شما دارد. یا گزینه اعمال را انتخاب میکنید تا معامله خرید یا فروش برای سبد ثبت شود. یا گزینه «رد» را انتخاب کنید تا از لیست پیشنهادات حذف شود و از پیشنهادات جایگزین بهره مند شوید.
با انتخاب گزینه اعمال برای پیشنهادات خرید، نماد به سبد اضافه میشود تا در لیست پردازش قرار بگیرد و پیشنهاد فروش سهم در زمان مقتضی ارائه شود. از طرفی با اعمال خرید، معامله خرید در سابقه معاملات ثبت می شود و میزان نقدینگی کاهش می یابد و نرم افزار مجددا برای نقدینگی جدید، لیست پیشنهادی را با وزن دهی مناسب ارائه میدهد.
با انتخاب گزینه اعمال برای پیشنهادات فروش، نماد از سبد حذف شده و معامله فروش در سابقه معاملات سبد ثبت می شود.
در صورتی که گزینه «رد» انتخاب شود. پیشنهاد مربوطه تا انتهای نشست معاملاتی نمایش داده نخواهد شد. از طرفی با رد کردن پیشنهاد، نرم افزار مجددا برای نقدینگی تسهیم جدید در نظر میگیرید و پیشنهادات جایگزین را با وزن های جدید ارائه میدهد.